Ud over at instruere tv-serier er Caroline også skribent og forfatter, hun debuterede i 2009 med ’Naturen’, har senest i 2018 udgivet ’Rich boy’ og siden 2012 har hun også stået bag podcasten ’En varg söker sin pod’ sammen med kollegaen Liv Strömquist.
I ’Ammerummet – lykke eller depression’ trækker Caroline delvist på egne erfaringer, men understreger samtidigt, at serien langt fra portrættere hende selv. Men hun har selv oplevet at føle sig ensom, da hun blev mor, og dette ville hun ændre på.
© SVT/Ammestuen
Hun oplevede en vrede og frustration over, at de mørke og forbudte følelser omkring moderskabet stadig er så usynlige og tabuiserede. Hun vil tvinge folk til at indse, at de også er en del af virkeligheden.
”For så er mørket, måske slet ikke så mørk endda” fortsætter hun. ”Når de grimme følelser får lov at eksisterer, er det pludselig muligt at se på dem med varme og humor, og ikke mindst at betragte dem som en naturlig del af livet. For når hver tiende forældre rammes af fødselsdepression, så ER det naturligt.”
Desuden påpeger Caroline, at der kan opstå mange morsomme situationer, hvis man tør se åbent på de forbudte følelser.
© SVT/Ammestuen
”Når vi kan genkende vores egne oplevelser og grimme følelser hos andre, føles de pludselig meget lettere, mindre farlige, og det bliver muligt at le ad dem.” Denne humor har hun forsøgt at give god plads i serien. Og der findes ifølge instruktøren noget særligt befriende og uskadeliggørende ved at opdage, at andre tænker endnu mere forbudte tanker end en selv.
På trods af dette, er Caroline ikke i tvivl om hvad fordelen ved at være forældre er. ”Der findes ikke noget bedre i livet, det er på grund af børnene, at man træffer en masse mærkelige valg, flytter til forstæderne, har det kedeligt, ændrer ens liv totalt, det er fordi det er vidunderligt at have dem” siger hun.
Meget mere om at være menneske
Selvom moderskabet står centralt i serien, er det snarere det almenmenneskelige der er seriens vigtigste tema. Her understreger Caroline Ringskog Ferrada-Noli, at hun nødigt vil tale om faderen som en bi-person, og hvis han fremstår sådan i serien, så er det produktionsomkostningerne der ligger til grund for dette, og ikke tematiske afvejninger. ”Det er så destruktivt at tale om forskellene mellem kønnene i stedet for om ligheder”, pointerer hun.
© SVT/Ammestuen
Derfor håber Caroline også, at serien handler mindre om at være mor, men meget mere om at være hel som menneske. Og om de grundlæggende eksistentielle udfordringer der er forbundet med at skulle leve op til en given ”rolle” som ung, voksen, nybagt forældre, studerende og ikke mindst succesfuld, uanset hvor i livet man befinder sig.
Inspiration i litteraturens verden
En stor inspirationskilde for instruktøren kommer fra litteraturens verden, blandt andet fra den norske forfatter Karl Ove Knausgårds ’Min Kamp 2’, hvor han skriver ærligt om sin oplevelse på et babyrytmik-hold, en oplevelse der ramte plet for Caroline. Scenen viser tydeligt den fremmedgørelse, man kan blive ramt af – udsat for – som voksen. En fremmedgørelse der fascinerer instruktøren, og som derfor også er et grundtema i ’Ammestuen – lykke eller depression’.
I tv-serien er der plads til alle følelser og tanker, der er skabt et eget rum til dem. Og igen peger instruktøren på litteraturen som inspiration, for præcis som i Virginia Wolfs ’Sit eget værelse’, findes der i hendes nye tv-serie en længsel efter en plads, hvor man kan leve og virke helt frit, som kvinde – men først og fremmest som menneske. Helst skulle det jo faktisk ikke være et afgrænset fysisk rum, men en grundfølelse i livet.
Det håber Caroline at tv-serien kan bidrage til.
’Ammestuen – lykke eller depression’ sendt 2020. NabolandsKanalerne er din tv-guide til store film og serier fra Danmarks nabolande.